IntervjuIT scenaMicrosoftWeb vesti

Bubble Cup: Od dobre ideje do elitnog međunarodnog takmičenja

 

Bubble Cup, takmičenje namenjeno mladim IT studentima i srednjoškolcima, ima za cilj popularizaciju programiranja kod mlađih uzrasta, a ovogodišnje finale u Beogradu održano je za timove u okviru Premier League i Rising Stars divizija.

Iskoristili smo priliku da popričamo sa Aleksandrom Damjanovićem, koji je Technical Director Bubble Cup-a i Senior Software Engineer u Microsoft razvojnom centru u Srbiji (MDCS) i saznamo nešto više o samom Bubble Cup takmičenju, počecima, izazovima, evoluciji, ali i planovima za budućnost.

Kako je izgledao početak Bubble Cup-a, a kako takmičenje izgleda danas nakon 15 godina? Koje su to promene koje su bile značajne?

Neverovatno je koliko se Bubble Cup promenio u poslednjih 15 godina. Od takmičenja za koje je u Srbiji znalo samo nekoliko stotina ljudi do međunarodnog takmičenja koje privlači najbolje svetske takmičarske programere. Međutim, čak i uz sve ove promene, cilj Bubble Cup-a uvek ostaje isti – popularizacija algoritamskog programiranja u Srbiji kroz prikazivanje važnosti rešavanja problema, komunikacije i timskog rada, ali i kontinuirano osnaživanje novih generacija IT talenata. Važno je pomenuti da je Bubble Cup uvek pratio format sličan najelitnijem fakultetskom takmičenju u programiranju – ACM ICPC (Association for Computing Machinery – International Collegiate Programming Contest), gde univerzitetski timovi od tri osobe pokušavaju da reše što više izazovnih algoritamskih problema za 5 sati. Međutim, više od 20 godina nikada nismo imali tim koji predstavlja našu državu na svetskom finalu ACM ICPC. To se promenilo 2020. godine kada se tim iz Srbije prvi put u istoriji plasirao u finale. Svake godine više od 16000 timova širom sveta to pokušava to da uradi. Još više je impresivna činjenica da je na samom finalu osvojio 24. mesto u ukupnom plasmanu od 100+ finalista.

Jedan od glavnih izazova bio je, osim rešavanja zadataka, i njihovo osmišljavanje. Koliko je bilo zahtevno pripremiti sadržaj i kako su se ovogodišnji timovi snašli i odgovorili na isti?

Smišljanje zadataka za finale je u isto vreme zanimljiv i izazovan posao. Zadatke treba napraviti tako da budu dovoljno teški takmičarima, da pokrivaju dosta različitih oblasti, ali takođe napraviti ih tako da im bude interesantno dok ih rešavaju. Trudimo se da zadaci ne budu veštački napravljeni već da su motivisani problemima realnog sveta sa kojima se susrećemo.

Ove godine su srednje škole i univerziteti radili identične zadatke. Ono što nam je bilo iznenađujuće ove godine je da su srednje škole pokazale bolje u samom rešavanju zadataka od univerziteta. Drago nam je da vidimo konstantan progres generacija i nadamo se da će nove generacije uskoro uspeti da obore trenutne domaće rekorde na ACM ICPC takmičenjima.

Šta je Bubble Cup Book i kako je ona nastala?

Ono što smo primetili u prošlosti je da su rešenja za kvalifikacione probleme za takmičenje ACM ICPC obično ili nedostajala ili ih je bilo izuzetno teško pronaći. Da bismo pomogli učesnicima da imaju najbolje iskustvo učenja, svake godine smo kreirali Bubble Cup Booklet koji sadrži rešenja iz finala Bubble Cup-a koja su detaljno objašnjena.
Ova inicijativa je kulminirala na takmičenju “Bubble Cup 10”, kada smo napravili našu prvu Bubble Cup knjigu – Bubble Cup Book. Bubble Cup Book je mnogo više od arhive Bubble Cup rešenja u poslednjih deset godina. To je priča o počecima Bubble Cup-a, o načinu na koji se takmičenje menjalo tokom godina. Takođe, tu su i priče ljudi koji su ga učinili ovakvim kakav je danas i osvrt na pobedničke timove.

Finale Bubble Cup-a je trenutak u kome se ogleda pun sjaj ovog takmičenja. Koliko je bilo zahtevno prilagoditi ga pandemiji? Da li su se sada stvari vratile “na staro”?

Finale Bubble Cup-a je događaj koji se održava uživo, ali nas je situacija sa pandemijom primorala da se prethodne dve godine prilagodimo onlajn formatu. Da bismo to brzo i efikasno uradili, iskoristili smo platformu Petlja, na kojoj je finale održano u potpuno onlajn formi, a takmičari iz celog sveta mogli su da predstave rešenja problema direktno iz svojih domova.
Kako su stvari postajale sve bolje sa pandemijom, želeli smo da finale Bubble Cup-a ponovo bude održano uživo, kako bi timovi na licu mesta iskoristili priliku i da se lično upoznaju. Ipak, zbog toga što su putovanja, covid smernice i isporuka još uvek prilično ograničeni u nekim zemljama, odlučili smo da ovogodišnje finale Bubble Cup-a bude u potpunosti lokalno takmičenje kao što je bilo kada je prvobitno počelo pre 15 godina.

Koliko je Bubble Cup značajan za Microsoft Razvojni Centar u Srbiji (MDCS)?

Bubble Cup ima zaista impresivnu i dugu istoriju. Koliko je on važan za MDCS najbolje govori činjenica da je počeo prve godine nakon osnivanja MDCS-a. Konstantan napredak i odlična organizacija Bubble Cup-a mogući su zahvaljujući snažnom angažovanju ljudi iz MDCS-a – i zaposlenih i praktikanata. Ono što je fascinantno je da su mnogi od njih prvobitno bili takmičari Bubble Cup-a. MDCS beleži značajan rast godinama unazad, a ono zbog čega sam takođe srećan je razvoj nove generacije MDCS ljudi koji su spremni da se pridruže, vode i transformišu Bubble Cup u godinama koje su pred nama.

Šta biste poručili mladima koji žele da se prijave na Bubble Cup, ali možda nemaju hrabrosti za to?

Ako volite programiranje, rešavanje zadataka i rad u timu Bubble Cup je pravo mesto za vas. Na samim kvalifikacijama na takmičenju imamo zadatke svih težina. Takmičarski deo je manje bitan u odnosu na znanje koje ćete steći, ne samo direktno rešavajući probleme već i u komunikaciji sa članovima tima. Razumećete sve prednosti rada i timu i smišljaćete kako je najbolje da se organizujete. Sve ovo iskustvo će vam biti jako značajno ne samo prilikom intervjua za posao već i kada krenete da radite.

Izvor
Benchmark
Back to top button
Verified by MonsterInsights